Een mail naar India?

Eindtermen ICT

8.  De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

Leergebieden

  • Taalontwikkeling
  • ontwikkeling van oriëntatie op de wereld
  • Mediakundige ontwikkeling 

Doelen

  • TOsn3 Een schriftelijke boodschap overbrengen
  • OWru3 De aarde waarderen als een plaats om te leven en dit uitdrukken; levenswijzen hier en elders met elkaar vergelijken
  • MEge1 De eigenheid en mogelijkheden van verschillende mediamiddelen en hun toepassingen ontdekken en begrijpen
  • MEva4 Digitale communicatievaardigheden ontwikkelen

Uitleg opdracht 

Deze opdracht is gelinkt aan de les wereldoriëntatie. Deze les gaat over de inwoners van andere landen. We bekijken hoe ze wonen en leven. Op het einde van de les krijgt iedereen een tablet. Op deze tablet moeten de leerlingen een mail sturen naar een inwoner van India. De leerkracht legt stap voor stap uit hoe ze dat moeten doen. Ze gaan eerst naar outlook. De leerkracht legt uit dat het een account is waar je mails mee kan versturen.

Wanneer alles uitlegt is, gaan de leerlingen aan de slag. Ze schrijven een mail om te vragen hoe het daar in India is. Daarnaast schrijven ze ook hoe zij het in België hebben dus met wie ze wonen, hoeveel slaapkamers ze hebben, enzovoort. Als ze daarmee klaar zijn verzenden ze de mail naar de leerkracht, zodat zij de mail kan controleren.

Op het einde van de opdracht bespreken we ook eens of alle mensen uit India de mail zullen aankrijgen. Dit omdat er ook arme gebieden zijn in India.

Verantwoording 

Deze opdracht kan je linken aan eindterm 8, omdat de leerlingen via mail leren communiceren. Doordat de leerkracht de leerlingen erg goed begeleidt tijdens deze opdracht en stap voor stap zegt wat ze moeten doen, gaan de leerlingen veilig en verantwoord om met ICT. Ze doen hier niet hun eigen willetje. Door het opgegeven onderwerp hebben de leerlingen ook een doel om te communiceren. Ze willen weten hoe het is leven als inwoner in India is en leren hier ook hun eigen leefomgeving omschrijven.

Enkele leerlingen van het tweede hebben al een GSM. Het is dus een gewoonte geworden voor hun om schriftelijk te communiceren via het internet.