In de krant 

Eindtermen ICT

2.  De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier. 

6.  De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.

Leergebieden

  • Taalontwikkeling
  • Mediakundige ontwikkeling 

Doelen

  • TOmn1 Een mondelinge boodschap verwerken
  • TOsn2 Voldoende vlot kunnen lezen om leeftijdsadequate teksten te begrijpen
  • TOtn2 Nadenken over de belangrijkste aspecten van het taalsysteem. Daarbij taalbeschouwelijke termen gebruiken
  • MEva1 Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen
  • MEva3 Digitale informatievaardigheden ontwikkelen

Uitleg opdracht 

De leerlingen leren tijdens de les Nederlands meer over kranten. Ze gaan hiervoor naar de computerklas, zodat iedereen een computer heeft. Wanneer de leerlingen de computers hebben opgestart, moeten ze op zoek gaan naar artikelen. De leerkracht legt uit hoe ze dat moeten doen en vertelt hoe dat op een veilige manier kan. Na de uitleg gaan ze aan de slag. Ze zoeken een interessant artikel. Wanneer iedereen dat heeft gedaan, laat de leerkracht de leerlingen aan het woord. Ze vertellen welk artikel ze gevonden hebben en wat de krantenkop daarvan is. Als ze niet weten wat een krantenkop is, zoeken ze dat op. Daarnaast vertellen ze ook nog hoe ze het artikel gevonden hebben en op welke site ze terecht zijn gekomen.  

Verantwoording 

De leerlingen gaan in deze opdracht zelf opzoek naar een artikel. Ze zijn dus doelmatig bezig met ICT. Doordat de leerkracht eerst verteld hoe ze dat moeten doen, gaan de leerlingen dus ook op een veilige en verantwoorde manier opzoek. Dit kan je linken aan eindterm 2. Ook eindterm 6 komt hier aanbod, omdat de leerlingen opzoek zijn naar informatie en deze informatie gaan verwerken.