Maak jouw droomhuis. 

Eindtermen ICT

1.  De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.

2.  De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.

4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunende leeromgeving.

Leergebieden

  • Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld 
  • Mediakundige ontwikkeling
  • Muzische ontwikkeling 

Doelen 

  • OWru2 De eigen omgeving inrichten in functie van een beoogd doel
  • MEva1 Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen
  • MEmw1 Media enthousiast en positief aanwenden
  • MUgr2 Durven fantaseren en verbeelden

Uitleg opdracht 

Deze opdracht gaat over het bouwen van jouw droomhuis. Het heeft betrekking op het thema '(t)huis' uit de les wereldoriëntatie. De leerlingen gaan hier met een computer aan de slag. Ze gaan via een spelletje hun droomhuis bouwen. Ze kiezen daarin meubels, verf of behang, een vloer,... 

Er zijn verschillende spelletjes waarop je de opdracht kan uitvoeren. Het is aan de leerlingen om zelf een spel te zoeken en zelf de site te ontdekken. Op deze manier zijn de leerlingen actief bezig en leren ze meer over ICT. Ze gaan ook meer te weten komen over huizen, meubels en ze komen te weten wat inrichten betekent. Ze leren dus veel over het thema '(t)huis' door de spelletjes. 

Verantwoording 

Deze activiteit hoort bij de gekozen ICT-eindtermen omdat de leerlingen aan de hand van een spel leren wat inrichten is. Kinderen spelen graag computerspelletjes. Hierdoor gaan ze een positieve houding aannemen tegenover ICT. Ze ontdekken ook dat je door te spelen kan leren. 

Door het zoeken naar een spel gebruiken de leerlingen ICT doelmatig. Ze zijn naar iets op zoek en leren hier erg veel.