Vier op een rij

Eindtermen ICT

1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
5. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

Leergebieden

  • Mediakundige ontwikkeling 
  • Ontwikkeling van innerlijk kompas 

Doelen

  • IKvk1 Plezier beleven en voldoening ervaren bij spelen, leren en leven
  • MEmw1 Media enthousiast en positief aanwenden

Uitleg opdracht

De leerlingen werken heel veel in de klas en daarom moet je af en toe tijd maken voor een tussendoortje. Wat heel tof is, is om je tussendoortje digitaal te doen. Er zijn zoveel spelletjes op het internet die je met je leerlingen kan spelen.

De volgende opdracht is dus een tussendoortje, namelijk vier op een rij. De leerkracht typt in google vier op een rij in. Er zullen verschillende spelen van vier op een rij verschijnen. Het gekozen spel vind je hieronder in de link.

Er zullen hier twee leerlingen het tegen elkaar opnemen. Ze tikken om de beurt op het bord om te kunnen spelen. De winnaar mag iemand anders kiezen om tegen te spelen.

Verantwoording 

De leerlingen gaan bij deze opdracht op een leuke manier om met ICT. Omdat ze graag spelletjes spelen, krijgen ze door deze opdracht ook een positieve houding tegenover ICT. Zo voldoet eindterm 1 aan deze opdracht. Ook eindterm 5 komt hier voor. Wanneer de leerlingen zelf een spel mogen kiezen, gebruiken ze dus hun eigen ideeën.